Pomysły URE – rewelacje URE- reorganizacja pilna?

avatar użytkownika kejow

Proponuję aby reorganizować urząd Prezesa URE przenosząc same zagadnienia rynku i konkurencji do UOKiK, który robi to dobrze (casus cement).

 
Proponuję aby utworzyć de facto zupełnie nowy urząd, którego pierwszym zadaniem będzie
(1) bezpieczeństwo energetyczne,
(2) promowanie magazynowania wszelkich paliw,
(3) szerokie kompetencje wobec planów rozwoju przedsiębiorstw przesyłu,
(4) ingerencja w strukturę terminów kontraktów na dostawy paliw zawieranych przez podmioty współodpowiedzialne za bezpieczeństwo energetyczne,
(5) analiza kierunków dostaw i wpływanie na nie pośrednio (cła, ograniczenia pozataryfowe, ograniczenia jakościowe itp.),
(6) wydawanie zgody na strategiczne zasady współpracy międzynarodowej,
(7) wydawanie prawa do układania rurociągów tranzytowych i  tranzytowych linii przesyłowych,
(8) określanie zasad prezentacji raportów w tym zakresie,
(9) uprawnienia prokuratorskie w stosunku przedsiębiorstw energetycznych naruszających zatwierdzone plany rozwoju lub odmawiające przygotowania planu rozwoju zgodnego
z polityką bezpieczeństwa energetycznego,
(10) ocena makroekonomicznych skutków dyrektyw i przepisów unijnych,
(11) prawo do przeprowadzania procedur środowiskowych dla rurociągow i linii ważnych
strategicznie (tak jak FERC w USA),
(12) prawo ustalania zapasowego korytarza wokół linii lub rurociągu dla
późniejszej jej rozbudowy,
(13) prawo ustalania taryf indeksowanych (od zmiennych parametrów),
(14) prawo do ustalania zasad „MIE” czyli obowiązkowej puli energii do zakupu z przedsięwzięć ważnych strategicznie (w formule BOOT),
(15) prawo do inicjatywy legislacyjnej z pominięciem rządu,
(16) prawo do wetowania nominacji w spółkach sektora elektroenergetycznego dystrybuujących, produkujących lub przesyłających paliwa, energię itp. w ilości większej niż równoważnik 1000 MW w sytuacji gdy kwalifikacje tych osób na kierowniczych stanowiskach nie są optymalne biznesowo,
(17) prawo do ustalania lokalizacji i sposobu działania Podziemnych Wolnych Obszarów Celnych itd. itp.
(18) potwierdzenie konstytucyjnej zasady, że w sprawach bezpieczeństwa energetycznego jw. ważniejsze są przepisy krajowe a nie unijne. Tzn. rozstrzygnięcia nowego urzędu w tych sprawach nie podlegają jakiejkolwiek ingerencji organów unijnych.
 
Autor Dr Piotr Stryczyński  publikacja strona 9-15
 
URE: jakość dostaw energii wg. scenariusza Stanisława Barei
 
Krajowy system obsługi klienta z wieloma detalami jak np. ilość call - center wśród 14 operatorów sieci dystrybucyjnej w Polsce, średni czas odpowiedzi na list klienta przesłany e - mailem oraz zasady tworzenia wskaźników opisujących ciągłość dostaw energii dla sieci dystrybucyjnej i średni czas jaki odbiorca musi poświecić w (biurze) centrum obsługi odbiorców na załatwienie sprawy - patrz grafika poniżej.
Aby lepiej zrozumieć sytuację odbiorcy warto odwołać się do danych porównawczych prezentowanych w raportach benchmarkingowych opracowywanych przez Radę Europejskich Regulatorów Energii (CEER). I tak w opublikowanym 10 grudnia 2008r. 4 raporcie CEER (4th Benchmarking Report on Quality of Electricity Supply 2008) Polska zajmuje pierwsze miejsce w ilości nieplanowanych przerw długich (bez wykluczania zdarzeń spowodowanych ekstremalnie niesprzyjającymi warunkami pogodowymi). W "kategorii" czasu braku dostawy w ciągu roku wśród 18 badanych krajów Polska zajęła pierwsze (ostatnie w hierarchii jakości) miejsce (rok 2007), podobnie było badaniu określającym ilość przerw w dostawie w ciągu roku tu miejsce przedostatnie (przed Finlandią). Trochę lepiej było w przypadku planowanych przerw długich (bez wykluczania zdarzeń spowodowanych ekstremalnie niesprzyjającymi warunkami pogodowymi): minuty (braku dostawy) w ciągu roku - 3 miejsce (15 w hierarchii jakości) na 18 badanych krajów.

Miłośnicy filmów Stanisława Barei doskonale pamiętają "kryzysowe" wyłączenia energii elektrycznej i kolejność "planowego" pozbawiania energii odbiorców, o której decydowało rzucanie monetą...
 
 
Krajowy raport benchmarkingowy nt. jakości dostaw energii elektrycznej do odbiorców przyłączonych do sieci przesyłowych i dystrybucyjnych
19.02.2010r. 17:44


 
Raport wykonany z inicjatywy i przy wsparciu Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Praca została zrealizowana przez Instytut Energetyki Jednostka Badawczo-Rozwojowa Oddział Gdańsk w ramach projektu nr 2006/018-180.02.04 finansowanego przez Unię Europejską ze środków Transition Facility PL2006/018-180.02.04 „Wdrażanie konkurencyjnego rynku energii” Nr ref. 2006/018-180.02.04.02 - Część B.

 
Instytut Energetyki Jednostka Badawczo-Rozwojowa Oddział Gdańsk
Autorzy:
Franciszek Głowacki – Instytut Energetyki Oddział Gdansk
Zbigniew Hanzelka – Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Henryk Koseda – Instytut Energetyki Oddział Gdansk
Bogdan Czarnecki – Instytut Energetyki Oddział Gdansk
Mieczysław Wrocławski – Energa-Operator S.A. , URE
 
PEŁNY TEKST RAPORU
 
http://www.cire.pl/pokaz pdf%252Fpliki%252F2%252FKrajowy_raport_benchmarkingowy.pdf
 
WNIOSKI Z RAPORTU I AWARYJANOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
 
Czy niedawne awarie sieci elektroenergetycznej w Polsce były wynikiem zaniedbań ze strony firm energetycznych?

Dla wielu energetyków śnieg padający w zimie jest ogromnym zdumieniem. Jeden z ekspertów tłumaczył, że gdy się robi wycinkę drzew wokół linii energetycznych, to drzewa rosnące wzdłuż krawędzi lasu rosną niesymetrycznie i znacznie więcej gałęzi rośnie od wolnej strony, czyli od strony przewodów. Na tych gałęziach zbiera się śnieg, drzewo jest jednostronnie obciążone i się przewraca. Patrząc na takie tłumaczenia łatwo zrozumieć kto i jaki błąd popełnił. Takie wyjaśnienie usłyszałem od osoby tłumaczącej dlaczego nic się nie dało zrobić, moim zdaniem wyjaśnienie jest takie, jak się nic nie robi, to się nic nie da zrobić. Wystarczyło regularnie obcinać gałęzie drzew od strony linii energetycznych. Przepisy mówią, że regulacja drzewa do 1/3 korony nie wymaga żadnych uzgodnień środowiskowych.
 
WNIOSEK KOŃCOWY
Trzeba dokonać reorganizacji URE – w obecnym kształcie nie reguluje rynku paliw ( poza restrykcjami rynku paliw ciekłych sektora wyłącznie prywatnego) .
W taryfach gazowych  widać kunktatorstwo polityczne i beztroskość w umowie gazowej z Rosją.
 
Kejow

2 komentarze

avatar użytkownika Maryla

1. W taryfach gazowych widać

W taryfach gazowych widać kunktatorstwo polityczne i beztroskość w umowie gazowej z Rosją.".. rwanie połaci sukna przez politykierów typu Rosół czy Chlebowski, za to wszystko zapłacą zamuleni przez media obywatele. POtem bedzie płacz i mieszkanie pod mostem. Ale to bedzie juz PO. Pozdrawiam

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika kejow

2. Maryla

Celnie podjęłaś temat Polityka w taryfach gazowych. A gdzie zasada równoprawności i dyrektywy uniejne. Pozdrawiam Kejow
kejow