Ratujmy historię, ratujmy polski kanon

avatar użytkownika Maryla

Apel w związku z wprowadzeniem nowej podstawy programowej do szkół

23 grudnia 2008 roku Ministerstwo Edukacji podjęło decyzję wprowadzającą do polskich szkół nową podstawę programową. Decyzja, podjęta bez faktycznej konsultacji, zwłaszcza ze środowiskami akademickimi, bez szerszej debaty publicznej, zasadniczo zmieniła kształt nauki w liceach, ograniczając ich funkcję ogólnokształcącą do pierwszej klasy.

Na pierwszej klasie liceum ma się także kończyć systematyczny wykład historii dla wszystkich polskich uczniów. Dla większości, która nie wybierze w kolejnych dwóch klasach profilu historycznego, pozostanie jedynie „przedmiot uzupełniający: historia i społeczeństwo”. Nie będzie w nim już żadnego wspólnego kanonu historii Polski w Europie, ale jedynie dziewięć bloków tematycznych do wyboru, takich jak „Kobieta i mężczyzna, rodzina”, „Język, komunikacja i media”, „Wojna i wojskowość” czy „Gospodarka”. Cztery dowolnie wybrane spośród owych wątków (jako jedna z dziewięciu możliwości pojawi się temat „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”) to będzie cały program edukacji historycznej dla większości młodych Polaków i Polek w wieku 17 – 19 lat. To jest wiek, w którym dotąd uczniowie liceów zapoznawali się z najpoważniejszymi zagadnieniami naszej wspólnej przeszłości, dojrzewając stopniowo do ich dyskutowania. Teraz o legionach Dąbrowskiego i Piłsudskiego, o dylematach pracy organicznej i walki powstańczej 1831 czy 1863 roku większość z nich usłyszy obowiązkowo po raz ostatni w wieku lat 14 czy 15 (w gimnazjum!). O powstaniu warszawskim i „Solidarności” – w wieku lat 16. W ten sposób destrukcji, a na pewno infantylizacji ulega historia jako zintegrowany, wspólny przedmiot nie tylko przekazujący zestaw faktów czy umiejętności, ale także współtworzący rdzeń obywatelskiej, patriotycznej edukacji.Zmiany wprowadzone w kanonie literackim licealnych lekcji języka polskiego budzą jeszcze większy niepokój. Streszczeniem tych zmian jest fakt, iż jedynymi dwiema lekturami bezwzględnie obowiązkowymi z zakresu całej literatury XX wieku są w nowym programie: opowiadanie Brunona Schulza oraz „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza.

„Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”… te słowa wracają wobec owych zmian jak memento. Przywołując je, apelujemy o rozważenie przez osoby zarządzające polską oświatą konieczności przemyślenia na nowo konsekwencji tak rewolucyjnej reformy programowej dla przyszłego kształcenia młodych polskich obywateli. Ta sprawa wymaga otwartej, szerokiej debaty. Ta reforma wymaga reformy – zasadniczej.

—styczeń 2009

List podpisali historycy i poloniści, profesorowie instytutów PAN, uniwersytetów polskich i zagranicznych (w kolejności składania podpisów):

Anna Sucheni-Grabowska,
Andrzej Nowak,
Andrzej Paczkowski,
Wojciech Roszkowski,
Zofia Zielińska,
Janusz Cisek,
Jan Prokop,
Ewa Thompson,
Włodzimierz Bolecki,
Krzysztof Kawalec,
Adam Zamoyski,
Barbara Grochulska,
Leszek Zasztowt,
Marek Kornat,
Wojciech Rojek,
Richard Butterwick,
Bogusław Dopart,
Roman Michałowski,
Tomasz Gąsowski,
Grzegorz Kucharczyk,
Teresa Kostkiewiczowa,
Piotr Wandycz,
Maciej Urbanowski,
Barbara Otwinowska,
Janusz Sławiński,
Aleksandra Okopień-Sławińska,
Andrzej Sulima Kamiński,
Andrzej Biernacki,
Bohdan Cywiński,
Andrzej Waśko,
Maria Dzielska,
Krzysztof Ożóg,
Marek Kazimierz Kamiński,
Andrzej Chojnowski,
Krzysztof Dybciak,
Maria Korytowska,
Roman Dąbrowski,
Agnieszka Ziołowicz,
Elżbieta Nowicka,
Marek Stanisz,
Jacek Trznadel,
Krzysztof Koehler,
Tomasz Wituch,
Małgorzata Dąbrowska,
Paweł Wieczorkiewicz,
Jacek Bartyzel,
Danuta Quirini-Popławska,
Antoni Dudek,
Andrzej Rachuba,
Włodzimierz Suleja,
Wiesław Paweł Szymański,
Eugeniusz Niebelski,
Wojciech Kriegseisen,
Piotr Łossowski,
Tadeusz Wolsza,
Edward Opaliński
Grzegorz Królikiewicz

Ty też możesz podpisać apel w związku z wprowadzeniem nowej podstawy programowej do szkół.

W treści komentarza wpisz imię, nazwisko i rodzaj wykonywanego zawodu. Wszystkie wpisy zawierające inne informacje i komentarze nie będą publikowane. Prosimy o podanie adresu e-mail.

 

http://blog.rp.pl/listotwarty/2009/01/28/ratujmy-historie-ratujmy-polski-kanon/

Etykietowanie:

1 komentarz

avatar użytkownika Maryla

1. Co jest w nowym

Co jest w nowym kanonie?
Klasa IV

Lektury obowiązkowe:

* Jan Brzechwa, „Akademia pana Kleksa”

* Janusz Christa, „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks)

* René Goscinny, Jean - Jacques Sempé, „Mikołajek” (wybór opowiadań)

* Adam Mickiewicz, „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (opisy)

* Joanna Olech, „Dynastia Miziołków”

* Józef Wybicki, „Mazurek Dąbrowskiego”

Wybrane podania i legendy polskie, Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, „Kopciuszek”, „Kot w butach”, „Sinobrody”, Aleksander Puszkin, „Bajka o rybaku i rybce”, Jeanne-Marie Leprince de Beaumont, „Piękna i Bestia”

Wybrane wiersze: Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima.

Lektury uzupełniające:

Adam Bahdaj, „Kapelusz za 100 tysięcy”

Frances Hodgson Burnett, „Tajemniczy ogród" lub inna powieść

Janusz Korczak, „Król Maciuś Pierwszy”

Maria Kownacka, Zofia Malicka, „Dzieci z Leszczynowej Górki”

Selma Lagerlöf, „Cudowna podróż”

Sat - Okh, „Biały mustang”

Wybór innych tekstów kultury, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i spektakl teatralny z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.
Klasa V

Lektury obowiązkowe:

Clive Staples Lewis, „Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa”

Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz” (zwyczaje i obyczaje)

Ferenc Molnar, „Chłopcy z Placu Broni”

Bolesław Prus, „Katarynka”

Juliusz Słowacki, „W pamiętniku Zofii Bobrówny”

Seweryna Szmaglewska, „Czarne Stopy”

Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz np. mity o: Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Edypie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce

Biblia, powstanie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne

Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza.

Lektury uzupełniające:

Lewis Carroll, „Alicja w Krainie Czarów”

Andrzej Maleszka, „Magiczne drzewo”

Karol May, „Winnetou”

Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść

Edmund Niziurski, „Sposób na Alcybiadesa”

Bolesław Prus, „Kamizelka”

Henryk Sienkiewicz, „Janko Muzykant”

Mark Twain, „Przygody Tomka Sawyera”

Wybór innych tekstów kultury.
Klasa VI

Lektury obowiązkowe:

Antoni Czechow, „Kameleon”, „Śmierć urzędnika”

Rafał Kosik, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”

Ignacy Krasicki, wybrane bajki

Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz” (polowanie oraz koncert Wojskiego)

John Ronald Reuel Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”

Henryk Sienkiewicz, „W pustyni i w puszczy”

Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.

Lektury uzupełniające:

Aleksander Dumas, „Trzej muszkieterowie”

Joseph Rudyard Kipling, „Księga dżungli”

Marcin Kozioł, „Skrzynia Władcy Piorunów”

Stanisław Lem, „Cyberiada” (fragmenty)

Kornel Makuszyński – wybrana powieść

Lucy Maud Montgomery, „Ania z Zielonego Wzgórza”

Alfred Szklarski, wybrana powieść

Katarzyna Zychla, „Dziewczynka tańcząca z wiatrem”

Klasa VII

Lektury obowiązkowe:

Charles Dickens, „Opowieść wigilijna”

Aleksander Fredro, „Zemsta”

Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII

Ignacy Krasicki, „Żona modna”

Adam Mickiewicz, „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, II część „Dziadów”, „Pan Tadeusz” (historia Polski)

Henryk Sienkiewicz, „Quo vadis”, Latarnik

Stefan Żeromski, „Siłaczka”

Wybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta.

Lektury uzupełniające:

Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna

Ernest Hemingway, „Stary człowiek i morze”

Helena Keller, „Widzieć przez trzy dni”

Nancy H. Kleinbaum, „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”

Beata Obertyńska, „Z domu niewoli” (fragmenty)

Henryk Sienkiewicz, „Krzyżacy”

Melchior Wańkowicz, „Ziele na kraterze” (fragmenty)

Wybór innych tekstów kultury.
Klasa VIII

Lektury obowiązkowe:

Aleksander Kamiński, „Kamienie na szaniec”

Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz”

Juliusz Słowacki, „Balladyna”

Antoine de Saint-Exupery, „Mały Książę”

Stefan Żeromski, „Syzyfowe prace”

Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka.

Lektury uzupełniające:

Bogdan Bartnikowski, „Dzieciństwo w pasiakach”

Miron Białoszewski, „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty)

Suzanne Collins, „Igrzyska śmierci”

Arkady Fiedler, „Dywizjon 303”

Jan Paweł II, „Pamięć i tożsamość” (fragmenty)

Karolina Lanckorońska, "Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945" (fragmenty)

Nela Mała Reporterka, „Nela na kole podbiegunowym”

E. E. Schmitt, „Oskar i pani Róża” Wybór innych utworów tekstów kultury, w tym wierszy współczesnych poetów i reportaży.

http://wyborcza.pl/7,75398,21053962,co-beda-czytac-uczniowie-po-rewolucj...

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl