Etyczna nieoczywistość obowiązku pomocy Żydom - II

avatar użytkownika Tymczasowy

"Pierwszą podstawą prawa naturalnego jest to, że każdy człowiek dąży do chronienia własnego życia...skoro każdy człowiek ma prawo chronienia siebie, musi także mieć zagwarantowane prawo użycia wszelkich środków oraz  dokonywania wszelkich dzialań dla zapewnienia sobie bezpieczeństwa", (tłumaczenie moje).

Thomas Hobbes, "De Cive: Philosophical Rudiments Concerning Government and Society", London 1651.

"Prawo Natury, "les naturalis" jest nakaz albo zasada ogólna, odkryta przez rozum, na mocy, której zabronione jest czlowiekowi czynienia czegokolwiek co jest destrukcyjne dla jego życia albo pozbawia go środków obrony; oraz przeoczania tego, co wedlug niego, najlepiej mogłoby slużyć jego bezpieczeństwu", (tlumaczenie moje).

Thomas Hobbes, "Leviathan: Or the Matter, Forme & Power of a Common-wealth Ecclesiastical and Civill", London 1651.

Pierwsze z dzieł zostalo napisane po łacinie przez T.Hobbesa we Francji w 1641 r. Autor przetlumaczył je na język angielski i wydał 10 lat później w Londynie. Można je uznać za coś w rodzaju przymiarki czy obszernego szkicu do najbardziej znanego dzieła, "Lewiatana". "Lewiatan" należy do klasyki myśli spolecznej i znany jest jako teoria kontraktu społecznego. Funkcje klasyka pelni również w dziedzinie filozofii politycznej. 

Oba dzieła stanowią także fundament teorii etycznej nazywanej egoizmem psychologicznym lub egoizmem etycznym. Niby starocie i jak wszystko w filizofii poddawany krytyce, jednak do dziś jest przedmiotem polemik.

W "De Cive" Hobbes wychodzi od ludzkiej natury, na którą skladają się cztery główne zdolności (faculties): siła ciała (fizyczna), doświadczenie, rozum i pasja. Następnie, już w drugim zdaniu pierwszego rozdzialu swojej książki pisze: "Czerpiąc z tego początek tej doktryny, deklarujemy, najpierw, jaki rodzaj inklinacji ludzie obdarzeni tymi zdolnościami mają w stosunku do siebie nawzajem  oraz czy i dzięki którym zdolnościom ludzie mają wrodzone tendencje  do życia w spoleczeństwie a także zapewnieniu sobie bezpieczeństwa przed groążcą wzajemną przemocą; postępując dalej pokażemy jaka rada byla niezbędna w związku z tym oraz jakie są warunki w społeczeństwie czy pokoju pomiędzy ludźmi; to znaczy (zmieniajac tylko slowa), jakie sa fundamentalne "prawa natury"".

Następnie Autor wykonuje precyzyjną robote uzasadniania. Z naszego punktu widzenia najważniejsze jest, że człowiek dziala i powinien działać kierując się jedynie własnym interesem. Dla altruizmu nie ma tu miejsca. 

Człowieka nie można winić za to, że nie pomaga innym.

 

Etykietowanie:

napisz pierwszy komentarz