Wincenty Witos krytycznie o Żydach

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

 

Jan Bodakowski

 

Nakładem Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego i IPN ukazała się doskonała praca Sławomira Mańko „Polski ruch ludowy wobec Żydów (1895-1939)”. Praca ta ukazuje zbieżność poglądów prawicowych ludowców z poglądami narodowców co do roli Żydów w II RP. Jednym z krytyków działań społeczności żydowskiej był jak się okazuje również Wincenty Witos.

 

Już w 1896 na łamach „Przyjaciela ludu” Wincenty Witos oskarżał Żydów, że usuwają chłopów polskich z każdego dochodowego zajęcia, zmonopolizowali handel i dyktują wysokie ceny, w sojuszu z dziedzicami traktują włościan jak śmieci, sprzedają drożej tym chłopom, którzy świadomi są swojej godności. Zdaniem Witosa „ludzi rozumnych, szanujących swoją godność, Żydzi prześladują we wszelki możliwy sposób, starając się ich zohydzić w oczach innych”.


Podczas I wojny światowej Wincenty Witos głosił, że „ludność jeszcze przed wojną miała dość powodów do niechęci, a nawet nienawiści przeciw Żydom, uważając ich zupełnie słusznie za pasożytów żyjących, jej kosztem, to w czasie wojny nagromadziło się tych powodów jeszcze więcej”. Zdaniem Witosa podczas I wojny światowej Żydzi „szpiegowali i donosili” na Polaków, działania Żydów często prowadziły Polaków „pod szubienicę”. Zdaniem lidera ludowców podczas I wojny światowej Żydzi na arenie między narodowej działali na szkodę Polski i Polaków, zwalczali aspiracje niepodległościowe Polaków, uchylali się od służby wojskowej, czerpali dochody z dostaw dla wojska.


Po odzyskaniu niepodległości, w czasie pierwszego kongresu PSL Piast Wincenty Witos stwierdził, że stanowiące 35% obywateli II RP mniejszości narodowe są wrogie Polsce i Polakom, Żydzi stanowią poważne zagrożenie dla Polski, groźna dla Polski jest monopolizacja kapitału w rękach żydowskich.


Wspomnienia Wincentego Witosa są doskonałą relacją świadka żydowskiej kolaboracji Żydów z sowietami w 1919 i 1920 roku. Przywódca PSL Piast opisywał jak w Siedlcach wszyscy Żydzi zaangażowali się w tworzenie sowieckiej administracji, wsparli zbrojnie działania Armii Czerwonej, manifestowali nienawiść do Polaków. Zdaniem Witosa w całej Polsce Żydzi uchylali się od wstępowania w szeregi Wojska Polskiego, nie chcieli bronić Polski przed sowiecką agresją. Zarabiali kosztem polskich chłopów na dostawach do wojska.


Po wygranej z sowietami Wincenty Witos na łamach „Włościanina” w 1923 roku krytykował Żydów za ich niewdzięczność. Zdaniem przywódcy ludowców Żydzi nie mieli podstaw by narzekać na swoją sytuacje w II RP. Witos sprzeciwił się temu by Żydzi cieszyli się przywilejami. Polskich chłopów, lider PSL Piast, zachęcał by tworzyli spółdzielnie i uniezależniali się od dyktatu żydowskich pośredników. Zdaniem Witosa Żydzi lichwą pasożytowali na Polakach, oszukiwali Polaków, doprowadzali Polaków do nędzy.


Po obaleniu demokracji przez Piłsudskiego w maju 1926 roku Wincenty Witos głosił, że sanacja rozbija jedność Polaków by realizować swoje brudne interesy i preferuje Żydów kosztem polskich chłopów.


Jan Bodakowski

 

Wincenty Witos, to najwybitniejszy przedstawiciel ruchu ludowego w Polsce.Był trzykrotnie premierem Rządu II Rzeczypospolitej
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wincenty Witoś, odznaczony Orderem Orła Białego

 

 

Po napaści Niemiec na Polskę, odmówił kolaboracji z Niemcami i utworzenia rządu pod protektoratem III rzeszy na wzór Francji,Włoch, Czechosłowacji i wielu innych państw. Bułgarii, Rumunii, Węgier, Słowacji,
Po wojnie odmówił sowietom i polskim komunistom współtworzenia Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej.
 
Więziony w II Rzeczypospolitej, przez Niemców w czasie olupacji i sowietów  po ich wkroczeniu do Polski

17 komentarzy

avatar użytkownika kazef

1. To rzeczywiście

moze być ciekawa lektura.

avatar użytkownika Tymczasowy

2. Witos

znal fakty. Musze sie przyznac, ze mialem w rece sporo roznych pamietnikow do wydania. Niestety udalo sie wydac tylko czesc. Z tego co pamietam, to ciagle pojawial sie obraz przesluchujacego kacapa przed wywozka do lagrow. I zwykle chwalil sie taki: "Ja Jewriej". W jednej z wydanych ksiazek, amietam jak na Bialostoczczyznie po wkroczeniu kacapow w 1939 r., miejscowi Zydzi zwiazali polskich spoldzielcow, posadzili na woz i zabili pod murem cmentarza. Szlo o to, ze przed wojna miejscowai Polacy sie zbuntowali przeciwko zydowskiemu wyzyskowi i zalozyli spoldzielnie.
Po wojnie polskie zydowstwo dostawalo po obnizonych cenach towary z Zachodu i rozkrecalo biznes. A w ramach "bitwy o handel" wykanczano polskie sklepy. Na przyklad apteke mojego tescia w Prudniku. Przezyl okupacje ze swoimi aptekami w Warszawie i Lezajsku, ale komuny po wojnie nie przezyl.

avatar użytkownika Maryla

3. Szanowny Panie Michale

dobrze, że Witos nie był karykaturzysta i nie rysował do prasy, bo by dzisiaj został pokazany paluchem jako naczelny antysemita.


jak zwykle, wybiórcza kłamie, nie ma tu żadnych szczurów ani robaków, a propaganda naciągnieta jak guma do majtek.

Trzecia część ekspozycji pt. "Co zrobić z Żydami" to zestaw rysunków
propagujących wysłanie tej mniejszości na emigrację. W roli godnych
naśladowania bohaterów, którzy radzą sobie z tym "problemem", występują
tu naziści i faszyści. Ilustrator "Dziennika Bydgoskiego" Edmund Heydak w
numerze 126 z 1937 r. podzielił się z czytelnikami swoją "Receptą na
kryzys". Przedstawił wagon wypełniony Żydami. To wstrząsający zwiastun
Holocaustu.



Autorzy? Znane nazwiska


- Te obrzydliwe rysunki ukazywały się najczęściej w gazetach
prawicowych. W polskiej prasie nie był to margines. "Kurier Poznański" i
"Dziennik Bydgoski" miały nakłady po 25-30 tys. egzemplarzy. Trafiały
do szerokiego odbiorcy. Utrwalały stereotypy Żyda jako intruza i wroga,
budziły poczucie zagrożenia, podżegały do nienawiści - mówi Teresa
Śmiechowska, kierownik Działu Sztuki ŻIH.

Karykatury
pochodzą z pism o różnym profilu, m.in.: "ABC - Nowin Codziennych",
"Wieczoru Warszawskiego", "Podbipięty", "Prosto z mostu", "Szczutki",
"Szopki", "Muchy", "Żółtej Muchy", "Szarży", "Pokrzyw" i
"Szabes-Kuriera". Zaskakujące, że wśród autorów tych rysunków, obok
trzeciorzędnych anonimowych twórców, byli znani artyści, np.: Jerzy
Zaruba, Kamil Mackiewicz czy Maja Berezowska.

Na tle
przedwojennej prasy europejskiej polskie gazety z antysemickimi tekstami
i ilustracjami nie były czymś wyjątkowym. W antyżydowskiej agitacji
celował jeszcze w XIX w. ukazujący się w cesarstwie austro-węgierskim
satyryczny periodyk "Kirekiri". Antysemickimi stereotypami operowały też
pisma francuskie. Najbardziej agresywne ataki na Żydów przypuściły po
pierwszej wojnie światowej gazety niemieckie, zwłaszcza hitlerowski "Der
Stürmer". Ich wpływ na polską prasę antysemicką był największy.


Ekspozycji towarzyszy pokaz filmu o mowie nienawiści. Do tego
tematu odnoszą się w nim m.in.: prof. Jerzy Bralczyk, prof. Michał
Głowiński, prof. Irena Kamińska-Szmaj, Piotr Forecki i Bożena
Umińska-Keff.

Wystawę "Obcy i niemili" można oglądać do
końca stycznia 2014 r. w Żydowskim Instytucie Historycznym im. Emanuela
Ringelbluma przy ul. Tłomackie 3/5.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

4. Pan kazef

Szanowny Panie,

Bardzo mi miło.

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

5. Pan Tymczasowy

Szanowny Panie Edwardzie,

Większość z nich działała na szkodę Polski. Myślała i myśli jak przy pomocy ościennych mocarstw zbudować w Polsce judeopolonie.

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

6. Do Pani Maryli

Szanowna Pani Marylo,

Żydzi zawsze i wszędzie byli pasożytami, więc Europa urządzała im pogromy.
Jedyny wyjątek to Polacy, którzy tolerowali pasożytów, donosicieli, szpicli

Kraje, które wypędzały Żydów
Za Bajbarsem:

Anglia: Żydzi wydaleni w 1290 r. przez Edwarda I oraz zakaz
powrotu do 1655 roku.
Francja: wydaleni w 1306 r. przez Filipa Pięknego. Paru pozwolono
na powrót aby ich powtórnie wyrzucić w 1394. Żydowskie osiedla
pozostały w Bordeaux, Avignon, Marsylii (skąd ich wydalono w 1682
r.) i w Alzacji.
Saksonia: wydaleni w 1349 r.
Węgry: w 1360 r. zostali wyrzuceni ale później powrócili. W 1582
r. zostali znowu usunięci z chrześcijańskiej części Węgier.
Niderlandy wyrzuceni w 1370 r. i do roku 1700
nie przebywali na tej ziemi. (dzisiejsza Holandia) usunięci z
Utrechtu w 1444 r.
Czechy: wyrzuceni z Pragi w 1380 r. Wielu osiedliło się po roku
1562.W 1744 r. Maria Teresa znowu ich usunęła.
Austria: wypędzeni w 1420 r. przez Alberta V
Hiszpania: wyrzuceni w 1492 r.
Litwa: wydaleni w 1495 przez Wielkiego Księcia Aleksandra. Później wrócili.
Portugalia: wydaleni w 1498 r.
Prusy: wydaleni w 1510 r.
Italia: wyrzuceni z Królestwa Neapolu i Sardynii w 1540 r.
Bawaria: usunięci w 1551 r.

Żydzi nie mieli prawa wstępu (m.in. pod groźba ciężkich kar) do
Szwecji do 1782 r. (sic!)
Żydzi nie mieli także prawa wstępu do Danii do XVII w. i do
Norwegii do 1814 r.

W roku 1500 wszystkie kraje zachodniej Europy z wyjątkiem północnych Włoch, małych części Niemiec i posiadłości papieskich wokół Awignonu były terenem zakazanym dla Żydów
Cała Europa, poza Polską i Portą wypędzała Żydów, aż do XVIIIw

...a getta, to rzeczywiście pomysł samych Żydów. Powstawały w Średniowieczu na ich własne wnioski, podobnie jak dzielnice innych nacji w obcych im krajach

Ukłony moje najniższe
*

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Tymczasowy

7. Henry Ford

oglosil, ze da duza nagrode dla kogos, kto znajdzie chocby jednego zyda pracujacego w USA na roli. Nikt sie nie znalazl.
Pozdrawiam.

avatar użytkownika Tymczasowy

8. Problem polega na tym

ze przed wojna nawet prosty chlop nie byl slepy. Inteligencja tez kierowala sie rozumem. A teraz co my mamy?

avatar użytkownika Pelargonia

9. Szanowny Panie Michale,

Inni już wystarczająco dużo napisali, tak że ja wypowiem się tylko sparafrazowanym dwuwierszem:

Po cóż się, panocku, pytos?
Wszak Kalemba to nie Witos!

Pozdrawiam serdecznie

"Ogół nie umie powiedzieć, czego chce, ale wie, czego nie chce" Henryk Sienkiewicz

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

10. Pan Tymczasowy

Szanowny Panie Edwardzie,

W Polsce też to koszerne towarzystwo pracy na roli, fizycznej się nie imało. Czy bali się, że brody im się ubrudzą.

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

11. Do Pani Pelargonii

Szanowna Pani Ewo,

Wspaniałe. U Witosa może nocniki z wynosić

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

12. Pan Tymcasowy

Szanowny Panie Edwardzie,

Teraz mamy inteligencję zza buga cebulą pachnącą.

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Tymczasowy

13. Prawdziwy zarobek

jest dopiero wtedy, gdy na kogos inni pracuja lub uda sie innych wyzyskac.

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

14. Pan Tymczasowy

Szanowny Panie Edwardzie,

Taka polityka była ich celem zycia
T za to Świat ich nienawidzi

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Maryla

15. Szanowny Panie Michale

jak ciągle aktualne..


Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

16. Do Pani Maryli

Szanowna Pani Parylo,

To prawda.

Ukłony moje najniższe

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

17. Do Pani Maryli

Szanowna Pani Marylo,




Wincenty Witos:

Chłop zachował w najgorszych chwilach ziemię, religię i narodowość. Te trzy wartości dały podstawę do stworzenia państwa.

(...) odpowiedzialność (Żydów) za nędzę i cierpienie przebyte, oni ją bowiem (ludność polską) prześladowali, szpiegowali i donosili, prowadząc nieraz pod szubienicę.(...) uchylają się od służby wojskowej, w bezpiecznych miejscach zajmują liczne stanowiska, działając (...) na szkodę ludności polskiej

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz