Akcja: "Stop szkolnej indoktrynacji!"

avatar użytkownika Dariusz Zalewski

W sprawach związanych z edukacją, środowiska prawicowe zazwyczaj koncentrują się na tematach dotyczących polityki oświatowej, ewentualnie treści nauczania (np. kwestia listy lektur, „edukacji seksualnej” itp.).

Zdaję sobie sprawę z wagi tych zagadnień, jednak w akcji informacyjnej, którą rozpocząłem na swoim blogu, chciałbym wyakcentować problematykę zapomnianą, która pozostaje nieco na drugim planie.

Chodzi o kwestię różnych teorii i metod edukacyjnych, które funkcjonują w obiegu oświatowym, uchodząc za „obiektywne i naukowe”. Nauczyciele uczą się o nich na studiach, bądź dokształcani są na różnych kursach, a później w oparciu o nie nauczają nasze dzieci.

Złudzenie neutralności

Metody te mają być ponoć „neutralne światopoglądowo”. W praktyce jednak stoi za nimi określona wizja człowieka, którego starają się ukształtować i wychować autorzy konkretnych koncepcji pedagogicznych.

Dlatego, jeśli nawet wydają się one abstrahować od nauczanych treści, to i tak – można rzec – delikatnie popychają w kierunku filozofii, z której wyrosły.

Po prostu - w daną metodę wbudowany jest mechanizm, który każe niejako skręcać w stronę „źródeł”. Jeśli zatem ktoś, na przykład, interesuje się superlearningiem, z dużą dozą prawdopodobieństwa zainteresuje się też filozofią Wschodu, gdyż tam są korzenie tej metody.

Niestety, bardzo często na tę pozorną „naturalność światopoglądową” nabierają się nauczyciele i rodzice, którzy nie wiedzą, iż neuropedagogika, kinezjologia, konektywizm czy inne teorie niosą ze sobą określoną wizję człowieka i kształtują go światopoglądowo.

Jaki jest cel akcji?

Celem jest upowszechnienie wiedzy na temat ideologicznego charakteru różnych metod nauczania i wychowania propagowanych w polskim szkolnictwie.

Innymi słowy – chciałbym, aby rodzice zdobyli wiedzę na temat założeń oraz celów danej metody czy teorii wychowawczej, w oparciu o którą, „pani w szkole”, naucza i wychowuje ich dzieci.

Ta wiedza pozwoli im skutecznie reagować i domagać się prawa do nauczania zgodnie z ich wolą.

W ramach Akcji rozprowadzam e-booka (opracowanie w formacie PDF), pt. „Antypedagogika i inne herezje”. E-book składa się z moich artykułów omawiających różne teorie i metody edukacyjne. Liczy 44 strony i jest darmowy.

Zaintresowanych szczegółami zapraszam na blog
EDUKACJA KLASYCZNA W XXI WIEKU

napisz pierwszy komentarz